ایرانی از نظر هوش تند و چابک است، خوش صحبت و مجلس آرا و بذله گو است و در لحظات جدی تر یا برای فرار از واقعیات به تمرین فکری و در زمینه مقولاتی از قبیل فلسفه، شعر و هنر می پردازد.
ورزش پهلوانی در دورهی ناصرالدین شاه که از سال 1848 تا 1898 سلطنت کرد، به اوج غنای خودش رسید. در طول این دوران تعدادی زورخانه در تهران و دیگر شهرها ساخته شد.
چرچیل (دبیر امور شرقی سفارت انگلیس) در گزارش خود به لندن در صدر مشروطه، با اشاره به ماجرای کشتار جمعی از فرق ضاله به دست مردم اصفهان در 1889-1890 م (1307 قمری)، حاج شیخ محمد تقی نجفی (آقا نجفی) را محرک این امر شمرده است...
وقتی که نوبت به سخنرانی او رسید، دیگر نمایندگان خاموش شدند. وی نطق خود را با نشان دادن یک جلد قرآن آغاز کرد و از همه خواست که از جایگاه خود بلند شوند و با این کار گواهی دهند که برای دفاع از نظام مشروطیت سوگند یاد کرده اند.
مسیو ژول ریشار فرانسوی یکی پیشگامان هنر و فن عکاسی در ایران است که تاریخ عکاسی ایران به او مدیون است. وی در 1844، درحالیکه بیست و هشت سال داشت، به ایران آمد و این خاک را به عنوان وطن دوم خود بـرگزید.
نامه اسدالله علم وزیر دربار شاهنشاهی به سپهبد نصیری رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور : ارسال چک هایی با مبالغ مندرج جهت تامین مخارج جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی
میرهاشم تبریزی (۱۲۸۹ (قمری) - ۲۲ رجب ۱۳۲۷ (قمری)) معروف به میرهاشم دَوَهچی از روحانیان محله دوهچی (شتربان) و سرخاب تبریز بود. وی در ابتدا درجبهه موافقان مشروطه و عضو انجمن تبریز بود ولی به مرور علم مخالفت برافراشت. در جریان حمله و محاصره تبریز توسط عینالدوله وی به همراه تفنگچیهای خود مدت چهارماه با قوای ستارخان جنگید و در خط مقدم جنگ بود. عاقبت ...
دلبستگی به زنان یکی از مولفه های ثابت تمامی پادشاهان و به ویژه شاهان قجری می باشد. این موضوع در میان جوان ترین تا پیرترین شاهان قاجار هم مشاهده می شود. در این تصویر یکی از معشوقه های مظفرالدین شاه قاجار مشاهده می شود که گویا شاه کاخ عشرت اباد را به او بخشیده بود.
شخیصت امیر اسدالله علم را باید به حق یکی از بدنام ترین چهره های تاریخ معاصر ایران دانست. اسدالله علم که به قول مرحوم دکتر مصدق «جد اندر جد جاسوس انگلیس بود» طبق سنت خانوادگی از اوان جوانی به خدمت سازمان اینتلیجنس سرویس بریتانیا درآمد و تا آخرین نفس از خدمت به بیگانگان، وطن فروشی، هرزگی و مال اندوزی دست نکشید.
رژیم پهلوی با آنکه به خوبی آگاه بود اسلام حربه و ابزاری جهت سرپوش گذاشتن سازمان در برخی از فعالیتهای حزبی است؛ اما درصدد بود با اطلاق و یا به کارگیری اصطلاح «مارکسیسم اسلامی» وجهه و چهره اسلام را نزد مردم مخدوش نماید.
سبک زندگی شاهان ایرانی در عصر قاجار و پیش از آن همراه با بذل و بخشش های خاصی بود. گاهی و بر اثر یک حادثه خاص این بخشش ها جدای از انسان ها حیوانات را نیزشامل می شد. همچنان که گربه ای بر اثر یک حادثه که خرافات شاهنشاه به آن جلوه ای جدی بخشید، مقام و مرتبه ای متفاوت یافت . . .
در طول تاریخ قاجار اگرچه برای دفعات متعددی سیاستمداران و زمامداران وقت درصدد برآمدند تا با تاسیس راه آهن سراسری ایران را از منظر حمل و نقل مدرن کنند؛ اما مخالفت دولت انگلیس هرگز اجازه این امر را به آنها نداد. چرایی این امر را باید در عبارات زیر جستجو کرد . . .
طرفدران حکومت استبدادی رضاشاه در مواجهه با اسلام و آنچه در عرصه سیاسی بوسیله آن تجویز می شود، ایران باستان را علم کردند. آنها از تجویز ایدئولوژی ایران باستان اهداف مهمی داشتند که می توان آنها را مورد بررسی قرار داد . . .
علیرغم تغییراتی که ناصرالدین شاه در ترکیب و ظاهر ساختار این نهاد اعمال نمود؛ اما مقام صدارت در این دوره نیز مقامی مهم تلقی میشد. میتوان این ادعا را از قدرت صدراعظم های این دوره و اقداماتی که انجام دادند، تشخیص داد...
در ایران عصر پهلوی هر بخش از کشور تیول شخصی و فامیلی طیف خاصی از وابستگان به خاندان پهلوی بود. این مسئله در مورد وازارت خارجه ایران نیز صادق بود. خاطرات مجید مهران در دهه 1320 به خوبی می تواند بیانگر این واقعیت باشد . . .
اعلامیه کمیته قیام سعادت خطاب به هم مسلکان مسلمان در موضوع اضمحلال عمر کودتای 3 اسفند 1299 ، لزوم مبارزه با استبداد رضاخان سوادکوهی از جمله زندانی نمودن آزادیخواهان ، توقیف روزنامه ، مبارزه با افکار اسلامی ، غارت اموال مردم ، غارت ثروت های گیلان ، قزوین ، آذربایجان و ... ، قتل آزادیخواهان ، لزوم جلوگیری از اجرای هدف رضاخان در انقراض قاجاریه و به سلطنت ...
از نظر دامداری سیاست اسکان عشایر حکومت رضا خان صدمات بزرگی به دامداری کشور که صادرکننده دام بود وارد آورد. اینک قسمتی از فجایعی را که به نام اسکان عشایر در آن دوران انجام یافته با استناد به روزنامه اطلاعات که در وابستگی آن به هیات حاکمه شبهه ای نیست نقل می کنیم . . .